A VR technológia

Mi az a VR?

A VR az angol Virtual Reality, azaz virtuális valóság rövidítése. Hogy mit értünk ez alatt? Digitális technológiával létrehozott és érzékelt élmények összességét. Ebbe beletartozik minden olyan számítógép által megalkotott mesterséges világ, melynek eseményeibe a felhasználók mélyen bele tudják élni magukat. Röviden egy nagy digitális kaland.

Története

Arról megoszlanak a vélemények, hogy pontosan mi is tartozik bele a VR kategóriájába, és hogy honnan is származtatható maga a technológia. Azok szerint, akik  úgy vélik, hogy a művészeti alkotások is egyfajta virtuális valóságot teremtenek, egészen az ókorig nyúlik vissza az eredet. Érdekesség, hogy sokan az Ópusztaszeren található Feszty-körképet is ide sorolják, mivel kialakítása miatt a külső szemlélő gyakorlatilag a festmény eseményei közt találja magát.

Napjaink VR technológiájának fontos állomása volt Myron Krueger Artficial Reality névre hallgató programja. Úgy vélte, a billentyűzet használata sokakat eltántoríthat a számítógépes alkotástól, így más megoldás után nézett. Találmánya egy olyan PC-hez csatlakoztatható kamera, amelyik továbbítja a gépnek a használóról felvett képet. A szereplők sziluettjét érzékeli, ami ezáltal alakíthatóvá vált, bármilyen környezetbe bele lehetett illeszteni.

VR

Következő állomás  a Tom Furness által létrehozott Super Cockpit program, amit az amerikai légierő számára dolgozott ki. Ennek lényege a vadászgépek szimulációja volt. A készülék a pilótafülke mintájára volt kialakítva, ezáltal a pilóták úgy gyakorolhatták a harcot és próbálhatták ki az új technikákat, hogy nem kellett a valóságban felszállniuk és kirepülni a harctérre. Ezáltal jelentősen csökkentek a sérülések és az anyagi károk a légierőnél.

Jellemzői és használata

A virtuális valóság felé támasztott egyik legfontosabb kritérium az, hogy olyan környezetet kreáljon, hogy a felhasználó teljesen bele tudja élni magát. Fontos, hogy részletesen, messzemenő pontossággal legyen megtervezve. Ideális esetben a megjelenő tárgyak, személyek, helyszínek igen valósághűek, ezáltal is fokozva az autentikus élményt.

A VR-t napjainkban megannyi iparágban használják. Általa lehetőségünk nyílt sétát tenni egy épülőfélben lévő lakásban, egyszerűbb a szoba tervezés, de meg tudunk csodálni pár műalkotást is egy-egy múzeumban anélkül, hogy ténylegesen elmennénk. Ezen felül hasznát veszik az orvostudományban, a hadászatban és a az űrkutatásban is. Továbbá a virtuális TV stúdiók megjelenésével a televíziózás egy magasabbra fokra lépett. A műsorvezetőt bármilyen környezetben fel tudják venni, emelve az adások színvonalát.

Természetesen a VR egyik legnagyobb nyertese a szórakoztatóipar. Élő játékok egész sora próbálható ki ilyen szimulációs megoldással. A konzolos megoldások után ez lehet az iparág jövőjének egyik kulcsfontosságú mozgatórugója. Gondoljunk csak bele: mennyivel izgalmasabb szó szerint belecsöppenni az adott játék világába és ott effektíve cselekedni, mint ülni a képernyő előtt.

Jelenleg otthoni beszerzésre még kissé drága ez a technológia, sőt további negatívum, hogy kevés játékra fejlesztettek még ki ilyen eszközökön használható verziót. Ennek ellenére egyre több helyen nyílik lehetőségünk kipróbálni ezt a technológiát. Számos kiállításon, expón vannak olyan standok, ahol virtuális játékokkal várják a vendégeket. Arról nem is beszélve, hogy egyre nő a számuk az olyan üzleteknek, VR szobáknak, amik kifejezetten az ilyen jellegű élő játékokra specializálódtak. Itt módunkban áll hosszabb-rövidebb ideig kikapcsolódni a mesterséges valóságban, olyan ez, mint egy élő mátrix.

Merre tovább?

Mivel viszonylag új technológiáról van szó, nehéz megjósolni mennyire fog elterjedni, és milyen egyéb felhasználási lehetőségek rejlenek még benne. Az biztos, hogy a szórakoztatóiparban jelentős potenciál van. Remélhetőleg egyre több típusú játék lesz elérhető ezen a felületen.

Akár az is elképzelhető, hogy ötvözik a manapság nagy népszerűségnek örvendő szabadulós szobákkal. Ily módon a játékosok egy virtuális térbe csöppennének, és ott kellene megoldaniuk a trükkös szabaduló szoba feladatokat. Elméletben kivitelezhető az ötlet, mivel ily módon is megteremthető az autentikus hangulat, ami a kijutós játékokra jellemző. Tárgyak felfedezése, használata is megoldható a VR szabaduló szobában. Kérdéses azonban, hogy egy komplex, igen részletes játéktér kialakítható-e, valamint hogy lehetséges-e az, hogy a valóságban rendkívül összetett és nagy odafigyelést igénylő szabadulós szoba feladatok tökéletesen adaptálhatóak legyenek a VR technológiában. Ezen felül a bizonytalan a játék kerete: ki segít, hogyha elakad az illető, illetve megoldható lenne-e a csapattagok ily módon való együttműködése? Bár az nagyszerű lenne, ha lenne egy saját szabadulós szoba otthon.

Mindquest Budapest

     Ugyan VR szabaduló szobára még várnunk kell, csüggedésre nincs ok. Nívós kijutós játékok sorából válogathatunk szerte Budapesten a Gozdsu udvartól és Klauzál utcáig. Érdemes felkeresni például  a Füge Udvarban található Mindquest szabadulós szobáit, ahol négy izgalmas, igényesen kivitelezett játéktér vár minden érdeklődőt. Egy-egy kijutós játék  2-5 fős csapatok részére foglalható, ára 7000 HUF és 15000 HUF között mozog. Jópofa kikapcsolódás az egész családnak vagy baráti társaságnak Budapesten.

 

Forrás:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Virtu%C3%A1lis_val%C3%B3s%C3%A1g