Szeretünk a Mátrix foglyai lenni

A sci-finek jó néhány alaptémája van a földönkívüliektől kezdve az időutazáson át a robotokig. Ugyanakkor az utóbbi időben egyre népszerűbbek a virtuális valóság köré épülő sztorik is. Ha szeretnéd élőben is kipróbálni, milyen a Mátrix foglyának lenni, a MindQuestnél  megteheted!

Miért is olyan népszerűek a virtuális valóság köré épített sztorik? Egyrészt azért, mert garantáltan fordulatos történetekről van szó: az írók kihasználják, hogy a mesterséges világot nem lehet megkülönböztetni az igazitól, és ezzel jól meg tudják hökkenteni a szereplőket, meg persze velük együtt az olvasókat vagy nézőket is.

Másrészt pedig azért, mert a VR technológia – különböző formákban – már valóban kezd az életünk részévé válni. A MindQuest A Mátrix foglyai küldetésében ráadásul te is kipróbálhatod mindezt.

Fotó: A Mátrix foglyai szobáról

Fotó: A Mátrix foglyai szobáról

Nem ma kezdődött

A fantasztikus könyvek, képregények, filmek, tévésorozatok régóta foglalkoznak a témával. A korai történetekben a szereplők jellemzően azért használták a VR-t, hogy tanuljanak vagy szórakozzanak. Például egy hosszú űrhajóúton a valóságszimuláció alkalmas lehet kiképzésre, vagy abban segíthet az űrhajósoknak, hogy ne unják magukat halálra. A Star Trekben már a 70-es évek közepe óta rendszeresen szerepet kapott a hasonló célokat szolgáló holodeck, egy holografikus szimulációs technológia.

Menekülés a valóságból

Később aztán újabb és újabb csavarok kerültek a sztorikba.  A 13. emelet című filmben például a valóságban meggyilkolnak valakit, és a nyomozás a virtuális valóságba vezet, ahol az illető kettős életet élt, sőt információkat rejtett el.

A zseniális Black Mirror című tévésorozat egyik részében az emberek haláluk után egy virtuális valóságban élhetnek tovább, általuk választott korszakban, testben és életkorban. Ráadásul a rendszert még életük során, akár egy idősotthon lakójaként tesztelhetik.

A korlátlan szabadság függőséget okoz

A VR nagy vonzereje, hogy az ember egyik alapvető, ősi vágyát váltja valóra: belebújhatunk bárkinek a bőrébe, eljuthatunk bármilyen helyre, azzal találkozhatunk, akivel csak akarunk, és extrém helyezetekbe kerülhetünk – például A Mátrix foglyai szabadulószobájában. Vagyis megtapasztalhatunk egy olyan életet, amiben sosem lehetett részünk, mert a valóságban nincsenek meg hozzá az adottságaink, a lehetőségeink. Vagy éppen az a hely, ahová vágyunk, a való világban nem is létezik.

Mátrixos szabaduló szoba

VR vagy valóság?

A fentiek miatt a virtuális valóság gyakran érdekesebb, izgalmasabb, mint a saját életünk, ezért fennáll a veszélye, hogy a rabjai leszünk.

A Mátrix, mint alapfilm

1999-ben a Mátrix látványos és izgalmas módon szembesített minket a kérdéssel: mi van akkor, ha az egész életünk szimuláció? Ha nem önként, kikapcsolódásként, egy-egy hosszabb-rövidebb időszakra lépünk be a virtuális valóságba, hanem folyamatosan benne vagyunk, és nem is tudunk róla? Mi van, ha ez a börtönünk? Akkor bizony innen menekülni kell!

 

Egy szabadulószoba ideális sztorija

A kijutós játékok pár éve a számítógépek világából költöztek át a valóságba. Éppen ezért igazi szimbolikus duplacsavar a Mátrix megvalósítása szabadulószóba formájában. Nem véletlenül népszerű a MindQuest „A Mátrix foglyai” elnevezésű küldetése, amelyben úgy lehet kitörni a gépek által ránk kényszerített virtuális valóságból, hogy egy vírust kell feltölteni a központi szerverükre. De persze előtte még számos akadályt kell leküzdeni.

Ezen a ponton tényleg összemosódik a játék és a valóság: mielőtt otthon, a gépünk előtt ülve végleg a virtuális valóság rabjai leszünk, itt a lehetőség rá, hogy felálljunk, kimenjünk a való világba, és legyőzzük a Mátrixot. Amíg még van rá esélyünk…